Як тому, хто працює, дізнатися розмір майбутньої пенсії, а пенсіонеру – не сидіти в чергах до інспектора

9 Травня 2018 12:05

Щоб зареєструватися на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України, спочатку доведеться особисто прийти до однієї зі структур

Як тому, хто працює, дізнатися розмір майбутньої пенсії, а пенсіонеру – не сидіти в чергах до інспектора

Сайт “Сегодня” нещодавно розповідав про те, що Пенсійний фонд України отримав від Агентства США з міжнародного розвитку серверну систему Oracle, яка дозволяє максимально перевести обслуговування пенсіонерів в онлайн і надійно захистити персональні дані.

На презентації нової системи про її можливості розповідали дивовижні речі. “Якщо є комп’ютер і доступ до інтернету, то взагалі в ідеалі не потрібно буде звертатися до відділень Пенсійного фонду. Можна буде отримати послуги, не виходячи з дому”, – говорив, зокрема, голова Пенсійного фонду України Олексій Зарудний.

А працюючим українцям обіцяли, що вони зможуть дізнатися, які внески сплачуються до Пенсійного фонду з їх зарплати і на яку пенсію кожен зможе претендувати в майбутньому. Адже на серверах Пенсійного фонду зберігається не тільки база даних ПФУ, а й база платників податків.

Ми вирішили розповісти докладніше, як можна отримати доступ до своїх даних з цих баз і чим може бути корисний персональний кабінет на “Порталі електронних послуг” Пенсійного фонду України.

Як потрапити на портал електронних послуг

Виявилося, що зареєструватися на “Порталі електронних послуг” ПФУ – не так-то й просто. Чесно зізнатися, і потрапити щось туди нам вдалося не відразу.

Перше, що впадає в очі, коли заходиш на головну сторінку сайту ПФУ, – великий постер в центрі сторінки: “Веб-портал електронних послуг”. І його інтернет-адреса. Однак спроба ввести цю адресу до адресного рядка закінчилася невдачею. Раз по раз відкривалася табличка: “Не вдається отримати доступ сайту”.

Виявилося, що традиційні www. на постері зайві. А ось якщо набирати вказану інтернет-адресу без цих “дабі-дабі”, потрапляєш прямісінько на потрібний портал.

А ось кнопку порталу, яка дозволяє відразу перенестися на портал, без введення адреси вручну, ми виявили не відразу. Хоча вона там є: розташована під постером справа. Але виглядає набагато менш помітно, ніж кнопки з іншими розділами сайту.

-_08

 

У вас немає ЕЦП або ЕПП? Тоді бігом до АЦСК або до ПФУ!

Яку інформацію можна дізнатися на порталі і для чого взагалі він потрібен, ми розповімо далі. Поки ж відзначимо, що для доступу до будь-якої інформації перш за все доведеться пройти реєстрацію на порталі та отримати доступ до свого персонального кабінету.

“Для вашої зручності процедура реєстрації на веб-порталі максимально спрощена”, – з такої фрази починається розділ “Як зареєструватися на порталі”. Але далі текст рясніє малозрозумілими абревіатурами і термінами:

“Якщо ви не маєте ще ЕЦП одного з АЦСК, вам необхідно звернутися до АЦСК і отримати ЕЦП. Інформація про отримання ЕЦП може вами бути отримана в інтернеті залежно від АЦСК, обраного вами… Або зверніться до ПФУ та отримаєте ЕПП”.

Навряд чи основній цільовій аудиторії порталу – пенсіонерам – подібна інформація здасться “максимально спрощеною”. Та й багатьом працюючим, думаємо, теж.

Ми вирішили перевести написане на “людську мову”.

На порталі передбачено два способи реєстрації: 1) за допомогою звичніших логіна і пароля і 2) за допомогою електронного цифрового підпису, того самого ЕЦП.

Цифрові підписи у нас – річ досить нова, а тому ще маловідома. Про це свідчить і статистика порталу електронних послуг ПФУ, якою поділився з нами директор департаменту інформаційних систем і електронних реєстрів ПФУ Олександр Малецький. За його словами, на сьогодні процедуру реєстрації на порталі ПФУ пройшли близько 2,2 млн українців. З них понад 2 млн заходять до особистого кабінету за допомогою логіна і пароля. А з використанням електронного цифрового підпису – всього близько 189 тис. осіб.

Відвідувач порталу не може просто придумати собі логін, пароль і вважатися зареєстрованим. Насамперед йому потрібно буде сходити до свого відділення Пенсійного фонду і записати відповідну заяву. Цій заяві присвоять якийсь код, який потрібно буде вводити під час реєстрації.

-2

При реєстрації за допомогою електронного цифрового підпису (ЕЦП) до Пенсійного фонду йти не потрібно. Але доведеться сходити, власне, за цифровим підписом до однієї зі спеціальних установ, які займаються посвідченням цифрових підписів і видачею спеціальних кодів – “ключів”. Ці установи називаються Акредитовані центри сертифікації ключів (та сама, малозрозуміла абревіатура АЦСК).

Список центрів, чиї ключі підходять для порталу Пенсійного фонду, розміщений на сайті, але, щоб його виявити, потрібно зайти до іншого розділу – “Особистий кабінет”, потім – натиснути кнопку “ЗА ЕЦП”, потім – “Бажаєте знати більше?”. І тільки тоді відкриється сторінка з потрібним списком.

Про те, як оформити електронний цифровий підпис, ми маємо намір докладніше розповісти найближчим часом в іншій статті. Поки відзначимо лише, що ті, хто оформив ЕЦП, отримують в АЦСК звичайну флешку, компакт-диск або інший носій інформації, на якому зберігається сам підпис і її персональний код в базі даних – “ключ”. Щоб “зчитати” ЕЦП, цю флешку або диск необхідно під’єднати до комп’ютера.

На сьогодні цифрові підписи в обов’язковому порядку мають всі держслужбовці, фізичні особи – підприємці, деякі інші категорії українців. Цим щасливчикам нікуди ходити вже не доведеться, вони дійсно зможуть зареєструватися на порталі Пенсійного фонду швидко і не виходячи з дому.

Вхід за ЕПП і токеном

Вище ми розповіли про два варіанти реєстрації на порталі електронних послуг Пенсійного фонду. Але коли ви, успішно пройшовши реєстрацію, захочете увійти до свого особистого кабінету, щоб нарешті подивитися потрібну інформацію, вам знову потрібно буде вводити реєстраційні дані. Причому ви виявите, що способів входу в особистий кабінет існує не 2, а аж 4! “За ЕЦП” (електронного цифрового підпису), “За логіном”, а ще – “За ЕПП” і “За токеном”.

Розібратися з цими способами нам також допоміг Олександр Малецький.

ЕПП – електронне пенсійне посвідчення. Зараз такі отримують тільки внутрішньо переміщені особи, для всіх інших видача таких посвідчень нового зразка запланована на майбутнє.

В електронні пенсійні посвідчення вже “зашита” інформація про електронний цифровий підпис власника. Але “під’єднати” пенсійне посвідчення до комп’ютера або ноутбука можна тільки за допомогою спеціального картридера, який потрібно купувати самостійно.

Токен – такий же електронний носій інформації, як флешка, та й на вигляд схожий на неї. Однак, на відміну від звичайної флешки, токен має додатковий захист, зокрема у вигляді пароля. Тобто якщо звичайна флешка якимось чином потрапить до чужих рук, зловмисник зможе скористатися інформацією, що зберігається на ній. Скористатися інформацією з токена він не зможе. Але, вибираючи, на якому носії зберігати електронний підпис, врахуйте, що токен вам обійдеться дорожче звичайної флешки.

Однак за своєю суттю і електронне пенсійне посвідчення, і токен є варіантами електронного цифрового підпису.

З ЕЦП можна отримати більше послуг, ніж з логіном і паролем

Директор департаменту інформаційних систем і електронних реєстрів ПФУ Олександр Малецький звертає увагу, що електронний цифровий підпис набагато краще захищає дані користувача порівняно зі звичайними логіном і паролем. Тому в Пенсійному фонді мають намір стимулювати саме такий спосіб реєстрації (за ЕЦП, ЕПП і токеном).

“Перш ніж надати доступ до особистих даних людини, ми повинні надійно ідентифікувати цю людину. Логін і пароль вважаються в повному обсязі надійним способом ідентифікації, тому для тих, хто зареєструвався таким чином, є і залишатимуться певні обмеження. Використання електронного підпису – набагато надійніший варіант. І ми акцентуємо на тому, що саме реєстрація з використанням ЕЦП дає можливість людині отримувати в подальшому повний перелік послуг Пенсійного фонду дистанційно, в електронному вигляді, – говорить Олександр Малецький.

Зокрема, за словами директора департаменту, приймати електронні заяви – наприклад, на перерахунок пенсій – будуть тільки у тих, хто має електронний цифровий підпис. Ті, хто реєструвався на порталі під логіном і паролем, не зможуть претендувати на електронні послуги, для отримання яких необхідно завірення документів особистим підписом.

Нагадаємо, раніше сайт “Сегодня” розповідав, що Україна – в числі 14 світових лідерів щодо впровадження технології блокчейн, результатом розвитку якої стали криптовалюти.